Sovitamme tieteen ja teknologian uusimman kehityksen yhteiskunnan tarpeisiin. Ydintieteiden uusilla yhdistelmillä saamme aikaan kauaskantoisia vaikutuksia. Koulutamme vastuullisia ja monialaisia asiantuntijoita, joista tulee huomisen johtajia ja visionäärejä.

Yhteisömme

Risto Ilmoniemi, kuva: Hayley Le

Risto Ilmoniemi: Tärkeintä on luottamus siihen, että muut tiimissä ovat tukena ja auttavat tarvittaessa

"Olen monta kertaa ajatellut, että nyt minä kyllä lopetan koko homman: tästä ei tule mitään. Mutta toivun nopeasti: usein jo seuraavana päivänä optimismi saa vallan."

Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.

Olli Ikkala ja Esa Saarinen

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.

Lue uutisia

Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Two women making large bubbles in Aalto Day one party.
Aalto-yhteisölle Yliopisto Julkaistu:

Esittele yliopiston toimintaa uuden yleisesityksen ja -esitteen avulla

PowerPoint-esitys ja digitaalinen esite löytyvät materiaalipankista.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Infografiikka sijoituksesta
Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopiston taide ja muotoilu maailman 10 parhaan joukossa

Kaikkiaan kuusi alaa ylsi sadan parhaan joukkoon arvostetussa QS-vertailussa.

Tule tapahtumiin

Luennot ja seminaarit, Henkilöstökoulutukset, Tiimien tuki, Tutkimusta tukeva koulutus

Finnish Social Science Data Archive: Open archiving of data collected from human subjects, 16.4.2024

Opi henkilöistä kerätyn datan avaamisesta Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston johtavan asiantuntijan Arja Kuula-Luumin webinaarissa.
DMPs: online workshop

Data Management Plans: Online workshop for researchers, 17.4.2024

Opi kirjoittamaan datanhallintasuunnitelma tietoasiantuntija Lucie Hradeckán ja data-agentti Enrico Glereanin webinaarissa.
Ask a Data Agent Weekly RDM Support Hour 1 - 2 PM on Zoom
Aalto-yhteisölle Tiimien tuki, Tutkimusta tukeva koulutus

Aallon data-agenttien tukitunti Zoomissa (joka keskiviikko)

Viikoittainen Zoom-huone, johon voit tulla kysymään meiltä mitä tahansa tutkimusdatasta ja avoimesta tieteestä: datanhallinnasta, datan säilyttämisestä, datan analysoinnista, datan jakamisesta, tulosten toistettavuudesta, hyvästä tieteellisestä käytännöstä, etiikasta, tietosuojasta.
Vaaleansinisellä taustalla räikeän oranssi piirros kengästä ja alla teksti "Bigger Shoes!"
Luennot ja seminaarit, Verkostoitumistilaisuudet

Bigger Shoes — viikoittaisia tapahtumia startup-maailmasta (ulkoinen linkki)

Tutustu Suomen suurimpiin startup-yrittäjiin ja opi heidän onnistumisistaan ja epäonnistumisistaan.

Opiskelijatarinoita

Monilla aloilla tarvitaan nyt matematiikan ja analyyttisen päättelyn osaajia – Matilde Costalle maailma on mahdollisuuksia pullollaan

Kiehtova kurssitarjonta, mahdollisuus palkalliseen kesäharjoitteluun ja korkeatasoinen opetus. Aalto-yliopiston Mathematics and Operations Research -ohjelma oli oikea valinta Matilde Costalle, jolle algebra ja lukuteoria ovat intohimoja.

Matilde Costa at the learning centre

”On etuoikeus saada näin paljon valinnanvapautta” – maisteriohjelma avasi huippuluokan tutkimusmahdollisuuksia ja urapolkuja elektroniikasta koneoppimiseen

Hyvät mahdollisuudet saada kiinnostavia kesätöitä ja päästä tekemään diplomityö mieluisasta aiheesta houkuttelivat Evren Korkmazgilin Aalto-yliopiston Engineering Physics -maisteriohjelmaan.

Evren

Maisteriopiskelija Anna Huttunen: "Muiden kokemusten kuuleminen voi auttaa myös ymmärtämään omaa avuntarvetta"

Monivuotinen opiskelijatuutori ja nykyinen hyvinvointilähettiläs Anna Huttunen kertoo opiskelijoiden hyvinvoinnista ja keinosta hyvinvoinnin tueksi.

Anna Huttunen

Emil Stråka: On mielenkiintoista nähdä, miten fyysikot ja kemistit täydentävät toistensa osaamista

"On mielenkiintoista nähdä, miten fyysikot ja kemistit voivat tarkastella samaa järjestelmää ja silti päätyä hyvin erilaisiin johtopäätöksiin, kysymyksiin ja tuloksiin. Huippuyksikön kautta on mahdollista tutustua eri alojen asiantuntemukseen."

Emil Stråka, photo by Linda Lehtovirta.

Energiateknologiaa opiskeleva Ilja Stanovohh: Luultavasti tulevaisuuden ammattiani ei ole vielä olemassa

Kiinnostus ydinfysiikkaan sai Ilja Stanovohhin valitsemaan Advanced Energy Technologies -pääaineen.

Ilja Stanovohh

Leila Arstila: Vastavalmistuneena minulla on koko maailma edessä

"Voisimme oppia kuuntelemaan itseämme ja olemaan armollisempia itsellemme. Loppuun palamisen jälkeen on tosi vaikea kavuta takaisin ylös. Olisi helpompaa pysähtyä jo ennen pudotusta."

Leila Arstila, photo by Linda Lehtovirta
Perustieteiden korkeakoulun dekaanin tapaamiset
Perustieteiden korkeakoulun yhteystiedot
Aalto University Undergraduate Building Y Block

Perustieteiden korkeakoulun johtaminen

Perustieteiden korkeakoulun muodostavat viisi laitosta ja yksi erillisyksikkö.

• Julkaistu:
  • Päivitetty: